داستانهای جدید جلال در فصلهای آینده/ حسن نجفی: فریاد انقلابی بودن نزدیم
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۲۱۴۲
کارگردان سریال "جلال" از ادامه این مجموعه تلویزیونی در فصلهای آینده و روایت چند نسل انقلاب خبر داد. ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز دههفجر، سریالی از بخش استانها به شبکه یک آمد؛ سریالی تاریخی به نام "جلال" که سالهای 1338 تا 1356 شمسی را به تصویر میکشید؛ مقطعی که قیام مردم آذربایجان شرقی در آن اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهدی کریمی تهیهکننده این سریال تلویزیونی اعتقاد دارد که تولید اینگونه سریالها در مراکز استانها به جذب گردشگران کمک میکند؛ او گفت: اطلاعات مردم از وضعیت جغرافیایی کشور بسیار کم است. شاید آن سیاستی که در رأس سازمان برای تولید در مراکز استانها وجود دارد، این است که فضا و فرهنگ های مختلف برای مخاطب عیان شود. در این سالها به دلیل محدودیتهای مالی، خیلی از آثار به اسم استان اما در تهران تولید شده است.
حسن نجفی کارگردان سریال در خصوص بودجه و بازتاب سریالهایی که در مراکز استانها تولید میشود، تصریح کرد: امروزه دیگر اصطلاح شبکه ملی و استانی وجود ندارد، این سریال، پروژه ملی بود و ما هم حق نداشتیم که به عنوان کارگردان، بازیگر و... کمکاری کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان با بودجهای بی مرز و برنامه، کاری را شروع میکنند، بیپولی در پایانبندی سریال تأثیر گذاشت چرا که پایانبندی که من برای این سریال در نظر داشتم، این نبود.
عمار تفتی بازیگر نقش "جلال" افزود: معتقدم این سریال قد و قواره تولید استانها را تغییر داد.
حسن نجفی در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، به سؤالی مبنی بر برداشت سطحی "جلال" از مقوله انقلاب اسلامی، گفت: به نظرمن انقلاب در "جلال" وجود داشت اما چون عادت کردیم در سینمای انقلابی و فیلمها و سریالهای انقلابی فریاد بکشیم و جیغ بزنیم؛ در نتیجه به شعار برسیم، ما اهل شعار نبودیم و انقلاب در سیر تحول "جلال" بهوجود آمد و مخاطبین دیدند. انقلاب همان سیدجعفر مؤذنی است که مسیر زندگی "جلال" را تغییر میدهد. حضور مجلات و نهادهای کوچک در میدان انقلاب نکته دیگری بود که در "جلال" شاهدش بودیم. انقلاب را همین نهادهای کوچکِ تأثیرگذار بهوجود آوردند. جالب است که همین "سیدجعفر" با آقای قاضی در تبریز ارتباط دارد و این جریان رهبریت نهضت را به منصه ظهور میرساند. ما با نشان دادن فعالیتهای نهادهای کوچک و نوع شکلگیریشان، حرفها و مفاهیم انقلابیمان را برای مخاطب به نمایش درآوردیم وگرنه شعار ندادیم و فریاد نزدیم.
وی افزود: بیشتر از این میگفتیم شاید تبدیل به سریالهایی میشدیم که مستندهای شاه از آنها بیرون میآید. چرا که بعضی از سریالها یا فیلمهای انقلابی که تاریخ انقلاب را روایت میکنند به جریان سلطنتطلب خدمت میکنند، چون بد اجرا میشود. به نظرمن در "جلال" انقلاب خیلی زیبا مطرح شد؛ روایت به اندازه و معتدلی اتفاق افتاد. باید انقلاب به خون، رگ و پوست و گوشت مخاطب برود نه به طرف رفتار شعاری برویم! مخاطب من همه خانوادههای ایرانی بودند نه قشر خاصی و در تماس تلفنی با مردم هم خوشحال شدم که میگفتند همه طیفهای سنی بیننده "جلال" بودند. ما باید تفاوت انقلاب خودمان را با انقلابهای دیگر بیان کنیم که انقلاب با همین نهادهای کوچک تبدیل به جریان بزرگی شد. ما نه تنها در فیلم بلکه در فضای ژورنالیستی عادت کردهایم داد بزنیم اما میتوان هوشمندانهتر، حرفهای انقلابی زد.
برداشت سطحی"جلال" از انقلاب اسلامی/ چرا سریال دههفجری تلویزیون، درجه یک نشد؟نجفی در خصوص ساخت فصلهای بعدی "جلال" گفت: فصل دوم این سریال 23 قسمتی است و بازیگران جدید اضافه میشوند. این مجموعه تلویزیونی فصلهای سوم و چهارم هم دارد و سرانجام به این زمان خواهیم رسید. قرار است با این سریال چند نسل انقلاب را به نمایش بگذاریم. جلال عنوان فیلم است و ضرورت ندارد حتماً شخصیت اصلی باشد. البته که احتمالاً عمار تفتی بازیگر سریال ما در فصلهای بعدی خواهد بود. یا کاراکترهای دیگری مثل "راضیه"؛ ما سارا و اسماعیل را هم در فصلهای بعدی خواهیم داشت. اینکه چه اتفاقی برای گروهبان فخاری میافتد هم قابل توجه است.
وی در خاتمه افزود: تلاش میکنیم هرچه زودتر تولید را شروع کنیم، چون مردم از این سریال و فضایش خوشحال شدند. در کوی و برزن و خصوصاً در تماسهای تلفنی به من گفتند و این انگیزهای شد برای ادامه راه "جلال"؛ حتماً در لوکیشنهای متعددی علاوه بر آذربایجان شرقی، این سریال ساخته خواهد شد. هنوز به پیروزی انقلاب اسلامی نرسیدهایم و این خودش چند قسمت خواهد بود و البته داستانهایی که به امروز جامعه خواهیم رسید.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیون دهه فجر سریال ایرانی شبکه یک رسانه ملی تلویزیون مراکز استان ها آذربایجان شرقی انقلاب اسلامی نهادهای کوچک فصل های بعدی عمار تفتی حسن نجفی سریال ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، میسازند(+ جلد)
عصر ایران- هفته نامۀ 29 سالۀ «امید جوان» با اختصاص روی جلد خود به تصویر ایفاگر نقش حسن صباح در سریال مصری «حشاشین» منع نمایش آن را به منظور مقابله با تحریف تاریخ بی فایده دانسته و نوشته وقتی خودمان به تاریخ خودمان نپردازیم و سریال نسازیم دیگران این کار را انجام می دهند.
امید جوان با انعکاس دیدگاه خبرگزاری رسمی دولت در دفاع از این ممانعت و بی اثر بودن سریال و نظر سید عبدالجواد موسوی - روزنامه نگار- در بی حاصل بودن این اقدامات به خوانندگان خود قول داده در یکی از شماره های آینده خسرو معتضد به تفصیل به این سریال خواهد پرداخت.
تاریخ پژوه مشهور که خود با ذبیح الله منصوری نویسنده «قلعه الموت» آشنا بوده پی گیر و علاقه مند سریال های تاریخی است.
امید جوان نوشته :علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح و قلعه الموت موجب استقبال از سریال مصری «حشاشین» شده و چاره کار را در این دیدند که از سکوهای نمایش خانگی حذف کنند ولی مگر در این روزگار می شود مردم را از تماشای آنچه دوست دارند منع کرد؟ بله، تاریخ واقعی ما نیست ولی مگر دست کارگردانان ما برای ساخت سریال تاریخی باز است یا صدا وسیما اجازه می دهد که با نگاه غیر ایدیولوژیک به تاریخ نگریسته شود؟
درباره مرحوم منصوری هم یادآور شده:یکی از دلایل محبوبیت و شهرت ذبیح الله منصوری که افسانه و تاریخ را به هم می آمیخت همان رمان قلعه الموت بود و با این پیشینه استقبال و حداقل کنج کاوی درباره این که حشاشین چه تصویری از حسن صباح و باطنی ها ترسیم کرده شگفت آور نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»